avvana.blogg.se

2013-05-01
17:00:00

Mina mål med hästarna 2013
Mamma Mia:
Mitt mål med Mia var ju att vi skulle starta en tävling i slutet av maj för först gången men sen kom ju hältan och alla problem det förde med sig så har fått ändra min mål lite.
 
* Muskler/kondis:Mitt första mål med henne är självklart att hältan ska försvinna och att hon ska bygga upp en riktig stabil och bra grundstyrka/kondition för att förhindra att skadan kommer tillbaka. Även bygga upp galoppen så hon får en bättre grungalopp.
* Tävla: Sen vill jag även i höst i alla fall kunna börja åka ut på några tävlingar för att börja få in rutinen, bara starta lägre klasser typ 90-100 cm max. Som sakt bara för att hon ska vänja sig vid att åka ut på tävligar och känna på tävlingsmiljön.
* Rida ut själv: Jag vill kunna rida ut även längre rundor själv på henne. Nu har jag ridit vägarna närmast stallet själv men när jag fick henne i sommras kom jag knappt 100 m så har ändå redan gjort framsteg där.
*Skänkelvikningar/galoppombyten: Jag ska även fortsätta jobba med att få henne flytta sig för skänkeln, har börjat lite småt nu efter vintern och hon fattar fort. Men vill kunna flytta henne under skänkeln stabilt i både skritt och trav. Sen ska jag även under sommaren/hösten börja jobba med galoppombyten eftersom att det är en ganska praktiskt sak för en hopphäst att kunna och det är något de flesta tränare rekomenderar att man ska börja med ganska tidigt.
 
 
Brilliant:
Jag skaffade framförallt Brille för att jag skulle ha kul med honom så det är ju mitt största mål. Men det är såklart att jag har skaffat några mer konkreta mål med honom också:
 
*Starta LA(110 cm): Ett ganska kortsiktigt mål med honom, har startat upp till LB med honom nu med bra resultat och planerar att starta en LA antingen i slutet av maj eller under juni. Har börjat träna lite smått på den höjden med honom utan problem och eftersom han inte riktigt tycker LC är roligt så känns det onödigt att tjata runt på den höjden.
*Hoppa terräng: Jag vill iaf testa att vara med på en terräng träning med honom och även eventuellt starta någon lättare fälttävlan med honom om det känns bra.
*Börja träna på MSV:B(120 cm): Om vi börjar tävla LA ganska snart vill jag även senare uner året börja träna på att kunna starta MSV:B så småningom. Dock har jag inga planer att starta det förens nästa år!
 
Annars har jag inte så mycket mer mål med honom, han kan egentligen det mesta han behöver och det är bara att vi ska lära känna varandra mer och som sagt fortsätta att ha kul tillsammans!
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: