avvana.blogg.se

2013-04-29
18:12:55

Medryttare
Jag har ju en medryttare på Brille vilket jag tycker fungerar jätte bra. Hon red ju från början Karsk, våran förra häst, tills vi gav ut honom till en fodervärd och då fick hon helt enkelt fortsätta med Brille.
 
Anledningen till att vi behövde någon till Karsk var för att han var en i stort sett oinriden travare som vi utbildade. Mamma red honom jätte bra och jag jobbade honom en hel del i från marken men jag "klarade" inte riktig av att rida honom. Blev typ stressad och arg på honom när han bara drog upp huvudet och försökte springa istället för att lungt sitta kvar och fortsätta framåt. Har inget problem med bockande, stegrande och halvgalna unghästar men travare var nog inte riktigt min grej. Så eftersom att mamma inte hann rida varje dag så vart vi tvungen att ha någon. Sen gav vi ut honom på foder då han hade så mycket kapacitet till att bli en superfin ridhäst då han inte alls hade bla. travargalopp så kändes bäst om han kom till någon som kunde ta vara på det. Sen var jag lite sugen på att skaffa ponny nu under mina sista ponnyår ;). Men han har det jätte bra där han står nu!
 
Sen nu med Brille är det riktig skönt att ha en medryttare då man sparar mycket tid. När man har två stycken hästar som ska ridas och tas hand om tar det ett antal timmar varje dag och om man ska hinna med skolan också blir det lite körigt. Går ju dessutom på en "pluggskola" så det är ju inte alltid helt lätt ;). Sen är det även roligt att ha lite sällskap ute i stallet ibland, blir lite ensamt ibland då vi har hästarna hemma. Men hon kommer ut ungefär 2-4 dagar i veckan och hjälper då till med Brille och även annat småpyssel i stallet ibland. Hon har även skrittat och småtravat ut på Mia tsm med mig och Brille men hon är ju inte världens mest pålitliga och lätta häst så är ganska nogrann med vem som får rida henne.
 
Bild på Karsk hos hans fodervärd där han nu kallas Ture (heter Taurus Karsk)
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: