avvana.blogg.se

2013-04-28
13:46:17

Mias hälta
Mia var i väg till Strömhsholms klinik för hältutredning för 3 veckor sedan och blev konstaterad halt. Skönt att få reda på vad det var iaf. Hon har varit så konstig på senaste tiden, hon har alltid haft eget humör och haft lite egna ideér men på senaste tiden gick det lite över styr. Hon var jätte snäll att rida ut på då vi endast rider på rakt spår då men så fort vi kom in på ridbanan/ridhuset så bockade hon så fort jag fattade galopp och ville till och med inte hoppa tillslut. Hon hade även en lite skum hälta för ett par månader sedan men den gick över efter en dag bara men antagligen kan det ha hört i hop med det här.
 
Vi åkte iaf upp och efter vi fick reda på att hon var halt så konstaterade vi även att det antagligen satt i höger bakknä. Vi röntagade henne och kände och klämde men kunde inte hitta något tydligt fel. Men vi kom fram till att hon antagligen har gått omkull i hagen eller likande och gjort illa knät. Hon har då inte velat stötta upp ordentligt på knät och har tappat typ alla muskler runt om. Det är det som har gjort att hon har visat hälta nu då hon inte har orkat bära upp högersidan.
 
Men hon fick iaf en kortison och någon annan spruta i knät för att hon inte skulle ha ont längre så hon kunde böra bygga upp muskler igen. Så hon fick vila en vecka och sen har vi nu i två veckor gått med henne i 15-30 min två gånger om dagen. Jag tycker att hon ser bättre ut iaf men imorgon ska vi tillbaka till Strömsholm för återkoll och vi får väl hoppas att jag kan börja jobba min lilla princessa igen!
 
Dock så gick hon omkull igen på våran betongplatta utanför stallet i fredags då hon blev rädd för ett par dovhjortar som kom i full fart och hoppade precis jämte oss när vi kom tillbaka från våran promenad. Jag kunde inte hålla henne och hon stack ner till stallet i full galopp och halkade då troligen på betongen ( han inte riktigt se vad som hände). Men hon verkar okej men hon hade ett skrapsår precis vid höger bakknä så jag hoppas att hon inte har gjort det värre nu. 
Men det är väl bara att vänta på domen ifrån Strömsholm...
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: